Kirjastot palvelevat Suomessa asuvaa vieraskielistä väestöä.

Suomen yleisten kirjastojen esitteet eri kielillä.

Vanhempia esittelytekstejä.

Nämä dokumentit eivät ole saavutettavia.

Lisätietoja: monikielinen.kirjasto@hel.fi.

Книжка заспокоює
Vinkkejä aineistosta (Tip lists)

Maahanmuuttajan kirjasto

Kirjasto on tarkoitettu kaikille: lapsille, nuorille, naisille ja miehille.

Kirjastossa voit lukea ja hankkia tietoa, lainata, käyttää internetiä, viettää aikaa ja osallistua tapahtumiin. Kirjaston henkilökunta auttaa sinua, vastaa kysymyksiin ja esittelee kirjastoa. Sinua palvellaan myös englanniksi.

Kirjoja, musiikkia, videoita ja paljon muuta

Voit lainata kirjastosta kirjoja, lehtiä, elokuvia, musiikkia, tietokonepelejä ja kielikursseja. Kirjastossa on myös aineistoa suomen kielen opiskeluun.

Kirjastossa on kirjoja eri kielillä. Voit lukea lehtiä omalla kielelläsi myös kirjaston tietokoneilla.

Kirjastossa voit käyttää tietokonetta, jossa on internet-yhteys. Tietokoneiden käyttö on maksutonta, mutta tulostaminen maksaa 0,20 €.

Kirjastokortti

Tarvitset kirjastokortin, kun lainaat kirjoja tai käytät tietokonetta kirjastossa. Näyttämällä henkilöllisyystodistuksen saat kirjastokortin. Alle 15-vuotias tarvitsee vanhemman tai huoltajan suostumuksen.

Kirjastokortti on maksuton. Kortti on henkilökohtainen. Älä anna kenenkään muun käyttää sitä. Jos kortti katoaa, ilmoita siitä heti kirjastoon. Kirjastokorttiin saat oman salasanan eli PIN-koodin. Tarvitset koodia, kun käytät tietokonetta tai kun varaat tai uusit aineistoa internetissä.

Lainaus ja palautus

Laina-ajat ovat kaksi tai neljä viikkoa. Kun lainaat, saat kuitin. Kuitista näet, mikä on palautuspäivä (eräpäivä). Jos tarvitset lisää laina-aikaa, voit uusia lainat. Jos palautat lainasi myöhässä, sinun täytyy maksaa myöhästymismaksu. Olet vastuussa lainoistasi.

Lainausoikeus on kaikilla, jotka noudattavat kirjaston sääntöjä.

Kirjasto palvelee internetissä

Internetissä osoitteessa www.lumme.finna.fi löydät tietoa Pieksämäen kaupunginkirjaston ja muun Lumme-kimpan kokoelmista. Voit etsiä kirjoja, musiikkia tai elokuvia tekijän, nimen, aiheen ja kielen mukaan. Internetissä voit itse uusia lainasi ja varata aineistoa.

Varaaminen

Kun varaat aineistoa, tarvitset kirjastokortin ja salasanan. Aineiston varaaminen on maksutonta.

Kirjastoissa on tapahtumia

Pienille lapsille on satuhetkiä talvisin pääkirjastossa ja lähikirjastoissa. Poleenissa on kirjaston ja kulttuurikeskuksen järjestämiä tapahtumia ja taidenäyttelyitä. Poleenissa sijaitsev Pieksämäen seutuopisto järjestää monenlaisia kursseja, myös kielikursseja.

Linkkejä

Perustietoa Suomesta –oppaista saat tietoa erilaisista asioita Suomessa elämiseen. Oppaita on monilla kielillä.

Koulutus

Sanastoa ja asiointiopas

Infopankki

Merjem Al-Kharsani opetusvideoita (arabia-suomi)