Aila Meriluoto 10.1.1924-21.10.2019
Aila Meriluoto syntyi opettajaperheeseen Pieksämäellä 10.1.1924. Aila Meriluodon isä kirjoitti runoja. Tytär ahmi kirjoja heti lukemaan opittuaan. Mielikirjoja olivat Montgomeryn Runotyttö-sarja ja Saima Harmajan runot. Aila Meriluoto kirjoitti ensimmäiset runonsa noin viisivuotiaana ja rakkausnovelleja kymmenenvuotiaana.
Hänen nuoruudenrunojaan julkaistiin mm. Pääskysessä, Nuori Voima -lehdessä ja Nuoret runoilijat -antologiassa. Kirjailijan ammattiin hän harjaantui kirjoittamalla ja lukemalla kaiken mitä käsiinsä sai.
Hän kirjoitti kotikaupungissaan ylioppilaaksi vuonna 1943 ja opiskeli sen jälkeen Helsingin yliopistossa mm. estetiikkaa, nykykansain kirjallisuutta ja taidehistoriaa. Hän opiskeli neljä kuukautta myös Zürihin yliopistossa, jossa tutustui Rainer Maria Rilken tuotantoon. Aila Meriluoto julkaisi esikoiskokoelmansa 22-vuotiaana. Siitä alkaen hän toimi vapaana kirjailijana ja julkaisi lähes kolmekymmentä teosta sekä suomentanut lukuisia teoksia erityisesti Ruotsissa asuessaan vuosina 1962 – 1974.
Aila Meriluoto avioitui kirjailija Lauri Viidan kanssa vuonna 1948 ja perheeseen syntyi neljä lasta. Avioliitto päättyi eroon. Vuonna 1980 Aila Meriluoto avioitui professori Jouko Paakkasen kanssa ja jäi leskeksi vuonna 2004.
Luonnehdinta
Pieksämäellä syntynyt Aila Meriluoto oli suomalaisen murrosajan lyriikan keskeisiä edustajia. Hänen esikoiskokoelmansa Lasimaalaus (1946) lumosi niin kriitikot kuin lukijatkin. Pitkän kirjailijauransa aikana Aila Meriluoto kirjoitti lyriikan lisäksi myös romaaneja sekä lasten- ja nuortenkirjoja. Lisäksi hän on suomentanut kirjallisuutta. Etelä-Savo näkyy erityisesti hänen lapsuusmuistelmissaan, mutta eteläsavolainen maisema myös monissa hänen runoissaan.
Esikuvanaan Aila Meriluoto piti itävaltalaista runoilijaa Rainer Maria Rilkeä, jonka tuotantoon Ailan saksaa opiskeleva sisar oli tutustuttanut hänet. Rilken vaikutus näkyi Aila Meriluodon esikoiskokoelmassa Lasimaalaus (1946), josta tuli yksi kaikkien aikojen suosituimpia suomalaisia runokokoelmia. Kokoelmansa käsikirjoituksen Meriluoto näytti Nuoren Voiman toimittajalle, joka oli WSOY:n kustannusvirkailija.
Esikoiskokoelman julkaisemisesta alkoi Aila Meriluodon tuottoisa kirjailijaura.
Meriluodon oma tyyli on kehittynyt kypsymällä ja aiheet ovat syntyneet eletyn elämän kautta. Runokokoelmissaan hän kuvaa naisen elämää, muukalaisuutta, yksinäisyyttä ja rakkaussuhteita. Aila Meriluodon romaaneissa ja lastenkirjoissa heijastuvat omaelämäkerralliset kokemukset.
Meriluoto on kirjoittanut myös selkeästi elämäkerrallisia muistelmateoksia sekä Lauri Viidasta, että omasta elämästään. Käännöstyö on ollut myös merkittävä osa Meriluodon kirjailijatyötä. Hänen suomennoksistaan vaativimpia ovat olleet Rilken ja Martinsonin teokset.
(Etelä-Savon kirjailijat, päivitetty 22.10.2019)
Katsele ja kuuntele
YouTube: Aila Meriluoto – Jälkeenpäin –runo, 0,41 min.
Poleeni Live: Ja sodan vuosiin sattui nuoruus -luento, Asko Hankilanoja
Yle Areena: Ammatti: kirjailija, tv-dokumentti, henkilökuva
Yle Areena: Elämäkerran takana: Aila Meriluoto kirjoitti todistusta elämästään, podcast
”Mokomakin kirja, kuin olisi itseään katsellu” – Aila Meriluoto
Lasimaalauksen ”lyijypuitteet”
Aila Meriluoto muistetaan etenkin ensimmäisestä runokokoelmastaan Lasimaalaus, joka sai osakseen kriitikkojen ylistävät arviot ja oli ällistyttävä myyntimenestys ilmestyessään vuonna 1946. Lasimaalaus valikoitui voittajaksi yli seitsemänkymmenen käsikirjoituksen joukosta WSOY:n järjestämässä runokilpailussa. Kokoelmasta on vaikea keksiä enää mitään uusia luonnehdintoja, adjektiiveja tai attribuutteja. ”Suuri runotapaus, harvinainen ilmestys. Niin itsenäistä lyyrillistä debyyttiä on suomalainen runous tuskin vielä kokenut.”, kirjoitti V. A. Koskenniemi Uudessa Suomessa 17.1.1947. Ja kyllä, kokoelma on yhtä aikaa illuusioton ja optimistinen, uhmakas ja suora. Se resonoi suoraan vastoin odotuksia sodasta selvinneen sukupolven tuntoihin, sukupolven, joka joutui aloittamaan elämän monella tapaa alusta. Kokoelma oli perinteistä runoa parhaimmillaan, loppusoinnullista ja mitallista. Perinteinen oli myös sen sisältämä naiskuva, unelmoivan runotytön imago, jota
Meriluoto joutui aktiivisesta vastustuksestaan huolimatta kantamaan vielä pitkään. Lasimaalaus oli kuitenkin vasta alkusoitto pitkälle kirjailijanuralle, joka vei Meriluodon kauas debyytin palvovista ja pateettisvoittoisista säkeistä. Jotain kehityksestä kertoo se, että ”Lasimaalaus”-runon puhuja sanoo auringolle käskevästi, leimahtaen: ”Paista!” ja viimeisimmässä kokoelmassa Miehen muotoinen aukko (2005) puhuja taas sokaistuu jo vähäisestäkin valon piirusta: ”Koillisessa valon arka ehdotus, valonarka./ Seisoin, katsoin. Äkkiä sokaistuin.”.
Putoavia enkeleitä
Meriluodon nousi esille keväällä 2009 elokuvateattereissa pyörineen Heikki Kujanpään ohjaaman elokuvan Putoavia enkeleitä yhteydessä. Elokuva kertoo Betonimyllärin, eli Lauri Viidan, ja Lasimaalauksen naisen, eli Aila Meriluodon, rakkaustarinan. Kuvaava on elokuvan kohtaus, jossa Lauri Viita nousee järvestä rajuna kuin hyökyaalto ja hänen rinnastaan alkaa vyörytä runoa. Vaimo eli Aila Meriluoto kirjoittaa nopeasti muistiin miehensä sanat, jottei tuuli niitä veisi mennessään. Laurin mukaan puhtaaksikirjoittajan virkaan ei olisi kuka tahansa sopinutkaan, ”se oli kunniavirka”. Meriluoto taas on myöhemmin ironisesti todennut roolistaan: ”Siihen minä sentään kelpasin”.
Meriluoto kuvaa miestään omaelämäkerrallisessa teoksessaan Lauri Viita- legenda jo eläessään (1974), johon elokuva löyhästi perustuu, näin: ”Lauri Viita ei ollut kirjailija, vaan luonnonmullistus”. Viita oli ”voimanero”: miehessä yhdistyi epätavallinen fyysinen vahvuus, rajoista piittaamaton spontaanisuus, kompromissittomuus ja avoimuus. Samasta juuresta kasvoi myöhemmin se, mitä joku toinen kutsuisi aggressiivisuudeksi, tasapainottomuudeksi ja itsensä tehostamiseksi. Viita sairastui skitsofreniaan ja kahdeksan vuotta kestänyt avioliitto päätyi eroon. Puhuttiin, että Meriluoto oli liiton aikana ”jäntevöitynyt”. Joku tuttavapiiristä kommentoi ironiseen sävyyn: ”No se on semmoista mökin akan sitkeyttä”.
Emigrantin elämää
Viita kuoli auto-onnettomuudessa 1965 ja Meriluoto lapsineen matkusti Ruotsiin. Meriluoto sanoo oppineensa oikeastaan ”puhumaan” vasta tuntemattomassa ympäristössä hakiessaan täsmällistä ilmaisua vieraalla kielellä. Ruotsissa vietettyjä 12 vuotta voi kutsua Meriluodon elämän vedenjakajaksi. Ruotsissa hän lopullisesti irtautui menneisyydestään ja Viidan vuorenjärkäleen kokoisesta varjosta. Meriluoto kuvaa varhaisnuoruuden kirjallisia tuotoksiaan lähes autistisen mykkyyden ja estyneen ujouden vastapainoksi. Meriluoto tunnistaa itsessään lapsuudesta tutun, yksinäisen pikkutytön: ”Jollakin tavalla minä olen siellä vieläkin, syrjässä, kaiteen yli kurkkimassa: tässä olen minä ja tuolla elämä” (Peter-Peter, 1971).
Saapuessaan Tukholmaan neljän lapsen äiti innostuu viikoiksi tapaamisestaan Harry Martinsonin kanssa ja runoilijalta saamastaan suukosta. Hänellä on tarve ihailla Runoilijaa, kuten hän kirjoittaa päiväkirjassaan (Vaarallista kokea 1996). ”Ehkä se on kiertotie oman itsensä hyväksymiseen”, hän jatkaa. Martinsonin Aniaran suomenkielinen käännös kuitenkin valmistuu 1963. Ennen kotiutumistaan itsenäiseen elämään Enköpingiin, Meriluoto tekee vielä piruetin rakkaudenkipeän kirkkoherran huusholliin Pohjois-Lappiin, jossa syntyvät kokoelmat Asumattomiin (1963) ja Tuoddaris (1965). ”Epärealistista pakoa, ehkäpä, mutta ”poissakin” on olotila, jossa on elettävä”, näin summaa Meriluoto päiväkirjassaan Pohjois-Lapissa vietettyä aikaa.
Juuri siksi: Enköpingissä
Etelämpänä on helpompaa. Meriluoto kirjoittaa: ”Pidän Enköpingistä. Pidän tästä pienestä kaupungista, joka on lähellä kaikkea (Sveriges närmaste stad), mutta ei ihan kohdalla missään. – – Enköping on asenne, ei konkreettinen paikka.”. Ympäröivä ruotsin kieli imeytyy pian kirjailijan uniin saakka. Se hätkähdyttää hetkeksi, mutta siihenkin sopeudutaan. Ruotsinkielisiä runoja on sijoiteltu suomenkielisten joukkoon kokoelmassa Silmänmitta (1969), jota Meriluoto itse pitää keskeisimpänä kokoelmanaan. Meriluodon kirjalliseksi ohjelmaksi muotoutui kokoelman runo Todistus:
Avaan suuni ja annan todistuksen
likeisistä asioista jotka olen nähnyt
kiihkoa täynnä koska asiat ovat täynnä kiihkoa
annan objektiivisen todistuksen itseni läpi
koska asiat kulkevat minun lävitseni
se on ainoa pätevä todistus
raivokkaasti, läheltä, oman rytmin mukaan:
tämä.
Subjektiivinen voi muuttua yleispäteväksi. Meriluoto kirjoittaa: ”Uskaltaa nähdä itsensä, uskaltaa sanoa kaihtamatta, koska se on minua ja vain sitä kautta yleispätevää”.
Peter-Peterin ”paperirakkautta”
10.5.1957 Meriluoto kirjoittaa päiväkirjassaan: ”Olen bergtagen, besatt, riivattu, kirjoitan kirjeitä kuin hullu, aamusta iltaan, päivästä toiseen – ja olen onnellinen, rakastunut, rikas, täpötäynnä ja kaikki järjettömästi ja ilman katetta”. Vajaan vuoden kestävä, intensiivinen rakkaus Mart Sarnetiin ja suhteen tyly loppu synnyttävät romaanin Peter-Peter (Erään rakkauden asiapaperit). Romaani koostuu Sannan kirjeistä Peterille. Sanna on pikkukaupungin kirjastonhoitaja, leski ja yksinhuoltaja, ei enää niin nuori. Peter on lääkäri ja runoilija, keski-ikäinen perheenisä. He kumpikin ovat Ruotsissa asuvia ulkomaalaisia. Kirjasta kehkeytyi kirjallinen skandaali sekä Ruotsissa että Suomessa. Miksi? Sitä on nykyään enää vaikea ymmärtää. Joka tapauksessa ainakin kuukautisista kertovat kohdat poistettiin romaanista.
Pekka Tarkka haukkui Peter-Peterin kritiikissään Helsingin Sanomissa. Silti kirjaa luettiin, siitä sukeutui elokuva sekä kirjailijaa lennätettiin Suomen ja Ruotsin väliä Kirjeenvaihdosta muodostuva romaanin runko, ”paperisuhde”, heijastelee fysiologista rakkaudentarvetta. Erotiikka, joka kulkee pohjavirtana halki koko Meriluodon tuotannon, on hienovaraisesti ja intensiivisesti romaanissa läsnä. Kirjeiden päiväykset juoksevat 22.10.69, 7.12.69, 26.12.69, 17.1.70, 12.2.70, 9.3.70, 22.3.70, 3.4.70, 10.4.70, 18.4.70, 23.4.70, 30.4.70, 5.5.70, 12.5.70 – ja viimein lause: ”Olen unohtanut, madame. Olen unohtanut. – Peter Mackus”. Sannan kipeään itsenäistymiseen suhteen jälkeen kutoutuu tieto siitä, että ”erotiikka on ihmisessä alue, joka ei muutu vaan kompastuttaa ikuisesti, huikaisevalla valollaan”.
Lörpöttelyä, legendoja, päiväkirjamerkintöjä
Meriluoto palasi kotimaahan vuonna 1974. Hän kirjoitti WSOY:n pyynnöstä Viidan elämäkerran Lauri Viita – legenda jo eläessään (1974). Kirja on hieno, avoin ja henkilökohtainen tarina. Hän ei edelleenkään arvostele Lauri Viitaa, vaan näkee päällimmäisenä miehen epävarmuuden omasta olemassaolosta ja suunnattoman rakkauden kaipuun. Viita itse kirjoitti kissankokoisin kirjaimin kirjeeseensä Meriluodolle: ”JONKUN TÄYTYY RAKASTAA MINUA, MUUTEN MINÄ EN VOI OLLA OLEMASSA. – – Aila, ole minulle hyvä ja katso: kaikki minun mieleni pedot kyyristyvät jalkoihisi ja nuolevat Sinun aamutossusi tupsun…”.
70-luvulla, modernismin myötä runokieli vapautui entisestään ja niin myös Meriluodon lyriikassa. Itse Meriluoto kutsui tyyliään ”lörpöttelyksi”, ja puheenomaisuuteen runot taipuvatkin, Elämästä – kokoelmasta (1972) alkaen. 1980-luvulla Meriluodon runojen yleisin aikamuoto on imperfekti, niiden puhuja kääntyy menneeseen, muistoihin. Monia runoja tekee mieli lukea autobiografisesti, etenkin kun pitää mielessään Meriluodon ”Todistus”-runossa antaman ohjelmanjulistuksen. Varokaa putoavia enkeleitä– (1977), Talvikaupunki– (1980) ja Ruusujen sota-kokoelmissa (1988) liikkuu tuttuja ja nimeltä mainittuja hahmoja, kuten Lauri, isä, sisar ja tietenkin Aila.
Vuonna 1986 WSOY julkaisee ensin Meriluodon päiväkirjat vuosilta 1944 – 1947, Lasimaalauksen läpi, ja kymmenen vuotta myöhemmin päiväkirjat vuosilta 1953 – 1975, Vaarallista kokea. Viiden tuhannen erä myöhempää päiväkirjaa vietiin kaupoista kahdessa päivässä, yllättävää kyllä, kun kyseessä on keski-ikäisen naisen muistiinmerkinnät. Yksityisillä sanoilla on arvonsa. Päiväkirja on intiimiydessään ja subjektiivisuudessaan yleispätevää ajan kuvausta, sukellus naisen kokemismekanismeihin, kirjailijan työhön. Meriluoto itse kommentoi päiväkirjojaan näin: ”Tämä ei ole kuvastin, tämä on sata kuvastinta, jotka silmänräpäyksen ajan heijastavat jonkin kuvan – minkä, ehtiikö sen nähdä? Ja kaikki peilit ovat vääriä”. Päiväkirjojen kautta lukija saa kirjailijasta monipuolisemman kuvan. Näin arkisista paloista kaikki koostuukin? Kirjailija näyttäytyy hetken ”pienenä ihmisenä”.
Päiväkirjat ovat osa Meriluodon kirjallista prosessia. Sivujen mittainen vaellus palkitsee kirjailijan, loppupuolella hän kirjoittaa: ”Kirjoitan toisin tänään. Olen minä. Haparoin. Olen inhimillinen ja sitä en ollut 20 vuotta sitten. Mutta tänään lähestyn, kaikessa pienuudessa, viisautta. Ja minä uskon senkin, että sana jonakin päivänä ”har ett grässtrå inom sig och lyser grönt”. Minä rakastan ruohonkortta”.
Minä tahdon tehdä sinulle jotain oikein kaunista
Viimeisimmät kokoelmat Miehen muotoinen aukko ja Kimeä metsä (2002) näyttävät, että jutustelevan ilmaisun takana runojen puhujan ääni on kuitenkin perilyyrillinen. Periksi antamaton subjektiivisuus, intiimi ääni puhuttelee. Kimeässä metsässä Meriluoto punoo eri aistimuksia, aistien todellisuudesta naaraamia paloja yhteen, synestesian kuviksi. ”Kuuleminen on täyttä näkemistä.”, Meriluotoa lainatakseni. Kimeää metsää hallitsee kesän ja pimeyden, kuoleman ja erotiikan kuvien rinnastus: ”Nainen avaa käsivartensa, hymyilee. / Nuori rakastajani, Thanatos.” Kuolema ja erotiikka ovat saman asian kaksi puolta.
Miehen muotoisessa aukossa tehdään jo sovintoa menetysten ja luopumisten, rakastetun ja vihamiesten, miksei ohikulkijoidenkin kanssa: ”Sitten tasaantuu/ asvaltti ei aukoile pieniä vihaisia silmiä,/ reikiä joihin kompastuu. En kompastele./ Naurahdan linnuille. Ne nauravat epävarmasti vastaan,/ katsovat heti pois,/ lentävät heti omilleen.// Olen tekemässä sovintoa./ Suljen raskaan oven keveästi, pamahtamatta./ Tarjoan käsivarteni,/ katson itseäni silmiin: mennäänkö yhdessä?. Kuten kokoelman nimikkorunossa, ”minä” todella haluaa tehdä itselleen jotakin oikein kaunista.
Kehä siis piirtyy täydeksi, kaareutuu. Lasimaalaus kertoi ihmisestä, joka uhmakkaasti tunsi ”kuoleman ankarat kasvot” ennen ”prinssi Elämän saapumista”. Viimeisimmissä kokoelmissa kuolema vilahtaa jo tuttuna, tummana hahmona olan takana tai vaikka miehen muotoisena aukkona, jonka ”läpi minä palasin”.
– Virve Miettinen –
Kirjastot.fi, Kirjasampo. Virve Miettinen. Viimeksi päivitetty 25.5.2009. https://www.kirjasampo.fi/fi/node/276 Teksti julkaistu Sanojen ajassa aikaisemmin.
Kirjailijan muu nimi: Meriluoto-Paakkanen Aila-Marjatta (vsta 1980)
Synnyinaika: 10.1.1924
Synnyinpaikka: Pieksämäki
Kuolinaika: 21.10.2019
Ammatti:
Palkinnot:
F.E. Sillanpää -palkinto: 1958
SKS:n Aleksis Kiven rahaston palkinto 2002
Suomen Kirjailijaliiton tunnustuspalkinto 1998.
Tampereen kaupungin kirjallisuuspalkinto: 1974
V.A. Koskenniemi -palkinto 1960
Valtion kirjallisuuspalkinto: 1947
Valtion kirjallisuuspalkinto: 1953
Valtion kirjallisuuspalkinto: 1959
Valtion kirjallisuuspalkinto kääntäjälle 1975
Yleisradion Tanssiva karhu -palkinto: 2002
Luottamustehtävät jajäsenyydet:
Suomen Kirjailijaliitto ry
Suomen Pen
Elämäkertatietoja:
Vanhemmat: rehtori Kaarlo Meriluoto ja fil.maist. Hilja Kerppola
Opintoja Helsingin yliopistossa
Valtion taiteilijaeläke 1986
Teokset
Romaanit:
Ateljee Katariina | En minä vielä pääty |
Kotimaa kuin mies | Meidän linna |
Peter-Peter | Pommorommo |
Sisar vesi, veli tuli | Vihreä tukka |
Novellit:
Tietokirjat:
Lauri Viita | Mekko meni taululle |
Tältä kohtaa | Vaarallista kokea |
Runokokoelmat:
Asumattomiin | Elämästä |
Kimeä metsä | Kootut runot |
Kotimaa kuin mies | Lasimaalauksen läpi |
Lasimaalaus | Miehen muotoinen aukko |
Pahat unet | Portaat |
Ruusujen sota | Sairas tyttö tanssii |
Silmämitta | Talvikaupunki |
Tuoddaris | Tämä täyteys, tämä paino |
Runot:
Bybrännaren | Döden |
Glasmålning | Grönt |
Överloppskvinnan |
Muut teokset:
Muut teokset (kääntäjänä):
Aniara | Astrid Lindgrenin rakkaimmat sadut |
Duinon elegiat | Eemeli ja keittokulho |
Eemelin kootut metkut | Eemelin sadas puu-ukko |
Eemelin suuri kuvakirja | Eemelin uudet metkut |
Grimmin satukirja | Grimmin satukirja |
Hiirten jouluaatto | Hokkuspokkusperhe |
Inkiväärikoira | Israelin kärsimys |
Kaikki minun lapseni | Kasper, Jesper ja Joonatan |
Kotini on Manhattan | Maailman pysyvyys |
Marian pieni aasi | Marian pieni aasi |
Musta veli | Poika etsii kotia |
Poika uudella tiellä | Pro patria |
Pääskytyttö | Raivoisat ruusut |
Se Eemeli, se Eemeli | Suuri satukirja |
Taikaliitu | Talo rannikolla |
Taru käärmeestä ja liljasta | Tyttö vailla nimeä |
Vaahteramäen Eemeli | Viikonpäivät hippasilla |
Aila on lisäksi kääntänyt: Harry Martinson Aniara 1963 Rainer Maria Rilke Duinon elegiat 1974 sekä Shakespearea ja Goethea. Runsaasti myös muita suomennoksia, sanoituksia, pakinoita ja novelleja.
Muut teokset (kääntäjänä, teoksen osa):
Eemelin uudet metkut | Golem Kuolema! |
Jo kauan ovat varjot langenneet | |
Kaksi vaeltajaa | Kolme kultaista hiusta |
Kolme kultaista hiusta | Kolme kultaista hiusta |
Kuolema kummina | Kuolema kummina |
Köyhä mies ja rikas mies | |
Lauantai heinäkuun kahdeksaskolmatta, jolloin Eemeli kaatoi palttutaikinan isänsä päähän ja veisti sadannen puu-ukkonsa | |
Lohduttajien kuoro | Löytölintu |
Maailma, älä kysy | Minne oi minne |
Morsiamen kenkä | Onnen kukka |
Pyhän maan ääni | Rosvot ja Sohvi-täti |
Seitsemän korppia | Sinun silmäsi, oi rakastettuni |
Taikakalu | Tittelintuure |
Tittelintuure | Tittelintuure |
Tittelintuure | Tittelintuure |
Turvassa ovat rakastavaiset | |
Tähkäpää | Tähkäpää |
Vaahteramäen Eemeli |
Lähteitä ja viittauksia
Kirjehaastattelu 2009.
Kirjastot.fi, Kirjasampo. Virve Miettinen. Viimeksi päivitetty 25.5.2009. https://www.kirjasampo.fi/fi/node/276 . Teksti julkaistu Sanojen ajassa aikaisemmin. Siirretty Kirjasampoon: Kimmo Leijala. Viitattu 18.12.2023.
Kotimaisia nuorten klassikoita 3. Toim. Ismo Loivamaa. Avain, 2011. Virve Miettinen.
Kuva. Suomalaisen kirjallisuuden Seuran arkisto.
Meriluoto Aila, Vaarallista kokea. Päiväkirja vuosilta 1953 – 1975. WSOY 1996.
Meriluoto, Aila. Wikipedia. http://fi.wikipedia.org/wiki/Aila_Meriluoto. Viitattu 18.12.2023
Pietinen. kuvaaja, 1947. Museovirasto.
Pieksämäen kotiseutuarkisto.
Suomen kirjailijat 1945 – 1980. SKS 1985, s. 405 – 406.