19.3.2020

Mistä löytyy E-aineistot ? Miten saan tunnukset?

E-aineistoihin  pääset Pieksämäen kaupunginkirjaston sivuilta, aineistot välilehdeltä tai Lumme-Finnasta. Kannattaa seurata myös Pieksämäen kaupunginkirjaston Facebook –sivuja, johon myös keräämme vinkkejä ajanvietteeksi. Osaan palveluista tarvitsee kirjautumiseen, kirjastokortin numeron ja salasanan.

Tietoturvasyistä kirjastot eivät voi antaa unohtunutta salasanaa tai uutta perinteistä kirjastokorttia sähköpostitse tai puhelimitse. Nyt kirjastoon voi kuitenkin saada väliaikaisen e-asiakkuuden kirjaston e-aineistojen käyttöä varten.

E-asiakkuuden saa ottamalla yhteyttä omaan kirjastoon puhelimitse. E-asiakkaaksi rekisteröimisen yhteydessä asiakkaalta kysytään nimi, kotiosoite, syntymäaika sekä mahdollinen sähköpostiosoite. Tunnus on voimassa vain kirjastojen sulkuajan. Kun kirjastot jälleen avataan, e-asiakastunnukset poistetaan järjestelmästä. E-asiakastunnuksilla ei voi tehdä varauksia Lumme-verkkokirjastossa eikä lainata fyysistä aineistoa.

Osoitteesta lumme.finna.fi löytyvät kirjastojen yhteystiedot sekä linkit etänä käytettäviin e-aineistoihin. Pieksämäen kaupunginkirjaston kotisivuilla e-materiaalit ovat Aineistot -välilehden alla.

Ilmaisia äänikirjoja:

Yle Areena Audio

e-kirjasto.kirjastot.fi

Koko kansa lukee

Lukulumo

Lasten e-kirjoja, tilaipäisesti avoinna kaikille

Elonet

Ilmaisia kotimaisia elokuvia, dokumentteeja, animaatioita…

Kirjastot.fi