20.12.2023

e-aineistoihin muutoksia 1.1.2024

Muutoksia Lumme-kirjastojen e-aineistoihin vuoden 2024 alusta

Lumme-kirjastojen e-aineistovalikoima muuttuu vuoden 2024 alusta kansalliseen e-kirjastoon liittymisen myötä. E-kirjaston on tarkoitus avautua asiakkaille 23.4.2024. Tällöin kaikilla palveluun liittyneiden kuntien asukkailla Suomessa on käytössä maksutta sama valikoima e-kirjoja, e-äänikirjoja sekä etäluettavia aikakauslehtiä.

Yhteiseen e-kirjastoon liittymisestä johtuen Lumme-kirjastojen e-aineistotarjontaa tuli tarkastella käyttöasteen ja kustannusten raameissa. Digitaalisissa aikakauslehdissä tapahtuu muutoksia. Kirjastoissa paikan päällä käytettävä ePress Aikakauslehdet loppuu. Siirtymävaiheessa tammi-huhtikuun ajan myös etäluettavien aikakauslehtien valikoima on kustannussyistä supistettu niin että tarjolla on vain suosituimmat etäluettavat lehtemme (Suomen Kuvalehti, Apu, Anna, Iltalehti) tutulta ePress-alustalta. Kansallisen e-kirjaston avautuessa huhtikuussa etäluettavien digitaalisten aikakauslehtien valikoima taas laajenee.

Kirjastoissa luettavat digitaaliset sanomalehdet (ePress-palvelu) säilyvät Lumme-kirjastoissa käytössä entiseen tapaan. Entisellään pysyvät myös etäkäyttöiset musiikin kuuntelupalvelu Naxos, sanakirja RedFox sekä ulkomaisten lehtien digipalvelu PressReader. PressReaderissa uutena lehtenä on vuoden alusta alkaen luettavissa The Economist.  Soittokurssipalvelu Rockway jää pois vähäisen käytön vuoksi.

Viddla-elokuvapalvelun tilalle vaihtuu vuoden 2024 alussa Cineast-elokuvapalvelu. Tiedotamme Cineastista ja sen käytöstä tarkemmin myöhemmin. Nyt on vielä hetkinen aikaa hyödyntää Viddlan tarjontaa ja katsella elokuvia vaikka joulun pyhinä!

Lyhyesti