23.9.2024

19.11. alkaen PIN-koodi lainataksesi lainausautomaateilla

Tiistaista 19.11. alkaen kaikki kirjastojen käyttäjät tarvitset kirjastokortin lisäksi PIN-koodin, kun lainaat Lumme-kirjastojen automaateilla.

PIN-koodi on sama mitä käytät verkkokirjastoon kirjautumisessa tai omatoimikirjastoja käyttäessäsi. Lainojen palautuksessa kirjastokorttia tai PIN-koodia ei tarvita.

Lumme-kirjastojen asiakaspalveluissa voi edelleen lainata ilman PIN-koodia.

Pieksämäen kaupungin eri koulukirjastoissa ovat käytössä Lumme –kirjastojen automaatit, eli niiltä lainaamiseen tarvitset kirjastokortin ja PIN-koodin.

PIN-koodin käyttöönotto koskee myös lapsiasiakkaita. Kirjastokortin teon yhteydessä on huoltaja antanut suostumuksensa lapsen kirjastokorttiin, johon liittyy myös PIN-koodi. PIN-koodi on kysytty asiakastietolomakkeessa. Suurella osalla lapsiasiakkaista on jo PIN-koodi käytössä.

Mikäli PIN-koodi ei vielä ole käytössä tai se on unohtunut, niin PIN-koodin saa kirjastoista palveluaikoina, koulukirjastosta Kirjastokissan kirjastovälkkä käynnillä tai Lumme-Finna verkkokirjaston Unohditko PIN-koodisi -linkin kautta. Linkki löytyy Kirjaudu –painiketta klikkaamalla.

lumme.finna.fi
Kirjaudu
Uuden tai unohtuneen PIN-koodin tilaus.

Tähän tarvitset voimassa olevan sähköpostiosoitteen, joka on tallennettu kirjastojärjestelmäämme.

PIN-koodin käyttöönotto parantaa kirjastokortin tietoturvaa ja vaikeuttaa kadonneen kortin väärinkäyttöä.

Omatoimikirjastojen käytön lisäksi PIN-koodi mahdollistaa verkkokirjaston käytön, jossa voit mm. tarkastella omia asiakastietojasi ja maksujasi, uusia lainoja, tehdä varauksia ja luoda suosikkilistoja.