14.11.2021

Valtakunnallinen lasten ja nuorten digikokoelma osana e-kirjastoa!

Heinäkuusta 2021 alkaen myös Lumme-kirjastot ovat saaneet valtakunnallisen lasten ja nuorten e-kirjakokoelman käyttöön.

Kirjat näkyvät e-kirjakokoelmissa muiden aineistojen tapaan. Valtakunnallisesti hankitut lasten ja nuorten kirjat näkyvät kokoelmissa e-kirjoissa (Ellibs) Lajittele-kohdassa ja Ellibs-sovelluksen etusivulla otsikon ”Valtakunnallinen lasten ja nuorten kokoelma” alla. Teokset päivittyvät näihin listoihin automaattisesti sitä mukaa kuin kokoelmaan hankitaan uusia teoksia.

Valtakunnalliseen lasten ja nuorten kirjakokoelmaan pääset myös tästä

Valtakunnallinen lasten ja nuorten digikokoelma tuo kotimaiset lasten ja nuorten ääni- ja e-kirjat kaikkien saataville – kokoelmaa voi käyttää omalla kirjastokortilla vaikka kotisohvalta käsin. Kaikkien kirjastojen yhteinen kokoelma takaa, että samat kirjat ovat tarjolla kaikkialla Suomessa. Valtakunnallinen digikokoelma tarjoaa myös kouluille paremmat mahdollisuudet toteuttaa opetussuunnitelmaa, kun kokonaiset koululuokat voivat yhtä aikaa lainata saman teoksen.
Kokoelma löytyy Ellibs-palvelusta, johon kirjaudutaan Lumme-kirjastojen kirjastokortilla.
E- ja äänikirjat toimivat älypuhelimilla, tableteilla ja tietokoneilla. Android-, Huawei- ja iOS-laitteisiin voi maksutta ladata sovelluskaupoista Ellibs-sovelluksen, jonka kautta aineistoihin pääsee käsiksi omalla kirjastokortilla kirjautumalla. Aineisto on selattavissa, lainattavissa, varattavissa ja ladattavissa myös www.ellibslibrary.com/lumme
Tunnusluvun saat kirjastosta tai Lumme-verkkokirjaston kautta.
Kokoelman sisältö :
Kokoelma sisältää suomen- ja ruotsinkielisiä e-kirjoja ja -äänikirjoja, mukaan lukien tietokirjoja. Kokoelma ei sisällä digilehtiä. Kokoelmassa on 95 suomen- ja ruotsinkielistä nimekettä. Suomenkielisiin nimekkeisiin on 50 yhtäaikaisen käyttäjän lisenssi ja ruotsinkielisiin 10 yhtäaikaisen käyttäjän lisenssi.
Kokoelma on päivittyvä, ja siihen hankitaan uutta kirjallisuutta tarjonnan mukaan. Lisenssejä lisätään kysynnän mukaan. Kokoelmaan tulevat kirjat valitsee valtakunnallinen valintatyöryhmä, jota organisoi Seinäjoen kirjasto. Hankinta tehdään keskitetysti Yleisten kirjastojen konsortion toimesta. Hanke on määräaikainen ja sen rahoittaa Opetus- ja kulttuuriministeriö.
Digikokoelma on käytettävissä 9.7.2021 – 31.5.2023 välisen ajan.